onsdag 7 oktober 2009

En höstdoft

Hur luktar hösten? Mättad? Fuktig? Murken? Kan hösten lukta? Kan lukterna förmedla känslor. Givetvis. Varje lukt påminner om ett minne. Hösten kan med sina lukter skänka frid, ro och behag. Men även vemod, dysterhet och tunga minnen. Så är då hösten olik för oss alla? Vad är egentligen hösten? En övergångstid mellan sommar och vinter. En lagomperiod, då en hektisk tid är över och en mörkare tid nalkas. En återhämtning, befriad från krav, eftertänksamhetens tid, de brinnande värmeljusens renässans. Det är en stilla tid, då tankarna vänds inåt, då den yttre världen får vila. Det är tiden då vi får vara inomhus, gömma oss i soffans mjuka vrå, fördjupa oss i bokens drömska värld. I skydd av mörkret finna plats för det som dagen tagit ifrån oss. Tiden blir längre, känns som om den i längre. Är mörkret längre än ljuset? Är höstens tid bättre i fas med vår livsrytm? Är det bara vi själva som skapar dessa skiftningar, dessa upp- och dalgångar under årets förändringar? Ger de dova färgerna, den igenkännande höstlukten det vi förväntar oss? När hösten sänker sina vingar över oss får vi en chans att andas ut och ta emot de stilla dofternas harmoni.

7 kommentarer:

  1. Jag tror du fick med alla höst stämningar och tankar om höst vad är höst= värmeljusrenesansen det gillade jag kanske just för att det är just så för mig kylan som närmar sig värmer jag med värmeljusens sken

    SvaraRadera
  2. För mig är hösten så underbar eftersom jag får ta på mig tjocka varma tröjor och kängor. Dessutom älskar jag alla färger som exploderar i träden.
    Du har skrivit en mycket vacker text.

    SvaraRadera
  3. Gillade också värmeljus-renässansens tid. Så är det för mig. Höst likamed bunkring av värmeljus som sen ljuser och flämtar så milt i hela mitt hem.

    SvaraRadera
  4. Så bra beskrivet av hur hösten känns! Jag gillade det där med "är höstens tid bättre i fas med vår livsrytm". Tror det.

    SvaraRadera
  5. Mycket att fundera över i din text. Bra skrivet.

    SvaraRadera