torsdag 14 januari 2010

Att grubbla

GRUBBLA, ja, det är nog jag i ett nötskal, och jag måste erkänna att det har försvårat livet många gånger.
Jag har alltid fascinerats av människor som kan konsten att bara leva, njuta och uppleva nuets intryck. Istället fastnar jag i frågorna, som ofta inte har några enkla svar och jag är i stort sätt okapabel att koppla bort underliggande och bakomliggande budskap och faktorer i livets alla händelser.
Det där låter förstås väldigt smärtsamt, och onödigt komplicerat. Till saken hör att det är i princip en medfödd defekt, eller förmåga, som jag haft som min följeslagare så länge jag kan minnas.
Märkliga fragment då jag redan som barn ifrågasatte, gick under djupet och skrev ned mina funderingar om livet i min lilla röda tänkebok. Ja, det finns kvar än, och jag blir faktiskt själv något fascinerad och till viss del bedrövad över min hängivenhet till grubbleriets träsk.
Ändå... om jag så kunde förändra detta beteende så är frågan: vill jag? Det är just det som är det finurliga med årets gång, att man växer in i sina egna säregenheter och förhoppningsvis lär sig leva och till och med trivas med dem.
För att ytterligare ta ett steg mot mig själv: jag skulle inte kunna vara utan allt detta, som trots allt är jag!
När jag ibland attackerats av grav förändringslust så kan jag efter en viss eftertanke (grubbleri...) bli starkt medveten om allt som tas ifrån min själ skulle innebära en ödesdiger sorg. Hur gärna vi än vill passa in, bli accepterade och då framför allt älskade så finns det ingen genväg.
Det finns bara en endaste väg, och det är att sluta fred med sig själv, denna ibland så enerverande människa, som kan få mig att vilja krossa glas för att få utlopp för tragglet i vanmaktens fotspår.
Men jag är ju ändå här och kvar i mig själv - och hur det än är så vill jag överleva hela mitt liv, om det så innebär att jag ibland få vandra i obekväma skor.
Det vi har, det vi är...- det är livet.
Men för att undvika grubbleriets fallgropar är den upplyftande humorn en räddande hand.
Att LEVA mellan varven är ej heller att förglömma.

7 kommentarer:

  1. Just nu har jag börjat min resa som innebär att jag faktiskt måste släppa grubblandet litegrann, så jag känner verkligen igen mig. Får se vad jag kan grubbla ut för text till detta ämne idag :-)

    SvaraRadera
  2. Fin text-jag känner igen mig hur jag var innan jag hittade till 12-stegsprogrammet.

    kramkram

    SvaraRadera
  3. Ställer mig också frågan: "Vill jag?" Det är som du säger, det är så du och jag är funtade. Jag hoppas på att det är en förmåga, en förmåga att leva sig in i andra människor och deras villkor.

    Tyckte mycket om din text.

    SvaraRadera
  4. Jag gillade också din text, men är nog alldeles motsatt mot vad du är.
    Jag lever för dagen och tänker alltid att det löser sig, MEN det finns en liten, liten tänkare i mig och ibland kan tankarna vindla iväg när jag t.ex tittar på månen och förundras över fenomenet.

    SvaraRadera
  5. Det var en bra beskrivning av hur många är och tänker, fast i ungdomen tror man att man är helt ensam om sina tankar. Förresten så tror jag att många vuxna också känner sig ensamma med sina tankar. Du kan ju skiva en bok utefter din lilla röda tänkebok, det kanske kan hjälpa.

    SvaraRadera
  6. Det är lika intressant att läsa era kommentarer och reflektioner som Heurekas text. :)

    SvaraRadera
  7. bra text!
    och för att lägga till min egen åsikt så måste jag säga att du ska vara stolt över att du grubblar, även om det kan vara tungt.
    jag anser att grubblande är ett tecken på intelligens. :)

    SvaraRadera